Tags

Related Posts

Share This

Et kig ind i mobilabonnementernes verden

Fremtiden for abonnementer til mobilen er flad betaling, det vil sige betaling hvor der afregnes et fast beløb pr. måned for et på forhånd bestemt antal minutter, SMS forbrug samt datatrafik. den form for betaling har i lang tid været normalen hos de helt små selskaber, men der er meget der tyder på at de større i dag også starter at give forbrugere mulighed for denne form for abonnementer. Det store spørgsmål er så om det kommer til at gøre mobilmarkedet nemmere for gennemsnits danskeren og om det giver lavere priser. Umiddelbart ser det endnu mere nemt ud, i forhold til mobilabonnementer hvor man betaler efter hvert minut eller sekund, men hvor der forekommer forskellige ekstra omk. og ting der kan gøre det billigere eller dyrere.

Det er dog ikke helt så simpelt. Når teleselskaberne langsomt indfører faste priser på abonnementet ønsker selskabernet stadig at forhøje deres indtjening så meget som de kan og en måde at gøre det på er en kostlig overtaksering hvis du oversigter hvad dit abonnement tilbyder. et mobiltelefon abonnement der giver 5 timers tale forbrug om måneden og du forbruger mere – eksempelvis 8 timer hver måned, skal du afregne for de de 3 timer du er snakket udover, og det bliver herved en dyr regning du får.
Mobilselskaberne tror simpeltvis at du som dansk forbruger ikke får taget det helt rigtige mobiltelefon abonnement og derfor forholdsvist ofte kommer til at skulle betale en enorm regning på de timer, tekst beskeder og datatrafikken der er udover dit mobiltelefon abonnement.

Læs også: Tanker omkring fremtidens mobilmarked

Hvis vi tager ”JA hatten” på er der kommet et nyt regelsæt omkring priser på taletid, men også data til mobilen når du rejser til udlandet og bruger din mobil tlf. med dit almindelige abonnement til mobilen. Dette gør at der i dag er kommet en begrænsning på prisen, og det er helt sikkert at vi ej har set det sidste på den front endnu.
Mobil datatrafik boomer næsten hver måned, og der er flere der får mobiler der kan anvendes til mail programmer, Facebook samt surfing på nettet via mobilen, og jo flere brugere, jo højere volume. er det endnu mere interessant for mobiltelefoni udbydere at konkurrere for at få kunder, og herved kommer der med sikkerhed fald i prisen på data til mobilen.